Progressiv muskelavslappning : med binaurala frekvenser och isokroniska toner 2

Du är här:

301515
Progressiv muskelavslappning : med binaurala frekvenser och isokroniska toner 2
Progressiv muskelavslappning : med binaurala frekvenser och isokroniska toner 2
Av: Påhlsson, Sophe (Författare/medförfattare)
Utgivningsår: 2020
Språk: Svenska
Medietyp: E-ljudbok
Förlag: Plotline Books
Anmärkning:
E-ljudbok (strömmande)
Dator (8.15 MB)
iOS (8.15 MB)
Android (app) (8.15 MB)
Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna
Innehållsbeskrivning
Progressiv muskelavslappning 2 är en lätt avslappningsövning särskilt anpassad för dig som vill kunna göra samma övning om och om igen utan att tröttna på den. Den innehåller därför inte någon annan information än konkreta instruktioner för övningen. Spänn musklerna i en muskelgrupp och slappna av. Spänn musklerna i en annan muskelgrupp och slappna av. När du arbetat dig igenom hela kroppen kan du vila en stund. Det är grundupplägget i en progressiv muskelavslappningsövning. Övningen är lätt att lära sig och går att anpassa efter sina egna behov och sin egna smak. I Progressiv muskelavslappning 2 arbetar du med båda sidor av kroppen samtidigt, t.ex. spänner du båda benen samtidigt istället för höger och vänster. Just den här utgåvan är 20 minuter lång och innehåller hjärnvågsstimulerande bakgrundsmusik med binaurala frekvenser och isokroniska toner. Känner du inte till vad detta är rekommenderas originalutgåvan av Progressiv muskelavslappning 2 eller Progressiv muskelavslappning: Längre utgåva Tekniken arbetades fram på 1920-talet av Dr Edmund Jacobsson. I hans version arbetade man med samma muskel/muskelgrupp flera gånger. Man började med att spänna musklerna ganska mycket, och sedan slappna av. Man spände musklerna igen men inte lika hårt, och så minskade man spänningen successivt. Idag är progressiv muskelavslappning är en välkänd avslappningsteknik som används flitigt inom den inom den offentliga vården i Sverige. Forskning har visat att progressiva muskelavslappningsövningar ger positiva resultat vid bl.a. stress och ångest. Idag förkortas övningen snarare än att den används helt enligt Dr. Jacobssons mall. Tips: Ha tålamod med dig själv och övningen. Har du inte så mycket erfarenhet av att arbeta med skillnaden av spända och avslappnade muskler eller om du är mycket stel och spänd, kan det vara så att det kan vara svårt i början att få musklerna att slappna av helt. Det kommer med
tid och övning. Ljudboken är uppläst av författaren. Bakgrundsmusik: Adrift 2, av Christopher Lloyd Clarke. Sophie Grace Meditationer är en sydvästsvensk meditationsinstruktör som först började skriva guidade meditationer för eget bruk då hon saknade övningar på svenska som hon ville lyssna på. Hon fokuserar på övningar som ska gå att använda om och om igen och har en förkärlek för tekniken guided imagery (på svenska ungefär dagdrömsmeditation eller vägledd dagdröm) där man använder fantasin för att föreställa sig inte bara inre bilder utan också upplevelser av ljud, doft, kroppens rörelser och ibland även till och med smak. Vissa titlar finns också på engelska. Pseudonym på engelska är Sophie Grace Meditations. [Elib]

Andra titlar av samma författare

Liknande titlar

Sök vidare

Läs mer